Leonardo da Vinči (čuvari tajne 12)

Leonardo da Vinči se nervozno šetao velikom prostorijom. Raspustio je svoje učenike i danas je želeo da sam, u miru i tišini, dobro razmisli šta mu je činiti. Ljutnja i bes su se ocrtavali na, već pomalo izboranom, licu umetnika. Posla je bilo sve manje, samim tim i novca. Vatikan je odbijao da mu poveri oslikavanje, zidanje i sve poslove je dobio onaj pompezni, mladjani Mikelandjelo koji nije umeo čestito ni kičicu da drži u ruci. Koračajući u krug, sve brže, zastao je pred, jednostavnom krpom, prekrivenim platnom. Ne razmišljajući dugo, strgnuo je krpu i ukazala se, tek započeta skica lepe, mlade žene. Žene koja se smeši.



- Svi oni su budale! - govorio je tiho, sebi u bradu. - Pohlepni, gramzivi, ljigavi stvorovi, izmet satane, nakaze ljudskog roda.

Leonardo da Vinči Cecilia Galerani

  -Leonardo da Vinči - Cecilia Galerani 1489/90.

Cecilia Galerani! Lodoviko Sforca je tražio da uradi njen portret. Svi su je smatrali ljupkom i duhovitom, ali on, Leonardo, on je prozreo tu ženu, ljubavnicu kneza Milanskog Vojvodstva, koji je vladao umesto svog nećaka. Video je on u njenim očima gramzivost i lukavost, svojstvenu samo ženama spremnim na sve. Dok su svi mislili da hermelin u njenim rukama predstavlja čistotu i simbol velikog vojvode, on je znao da je hermelin jedna mala, ali krvoločna životinja, koja svojim sitnim zubićima kida plen na sitne komade. Tako je i Cecilia iskidale srce, nevino srce sirote Beatrise D'Este, Lodovikove supruge. Patnja, koju je Beatrisa trpela zbog te žene, dobrim delom je doprinela njenoj preranoj smrti. Beatrisa, izneverena i razočarana, nije više želela da živi. Leonardo je to osetio svaki put kada bi je slikao. Nijedna žena nije zračila takvom dobrotom, takvom humanošću i životnom radošću. Milano je procvetao njenim dolaskom. Ona je u Milano dovela najbolje umetnike, održavala najveće proslave, organizovala najlepše balove. Oplakivaće je dok je živ. 

Beatrisa D'Este

  -Leonardo da Vinči - Beatrisa D'Este 1490.

Portretisao ih je uvek onako kako ih je sam video, kakvi su, zaista, bili. Uvek je imao osećaj, uvek je znao, poznavao im je dušu, za njega je bila transparentna i nisu od njega mogli ništa sakriti. Skorojevići, samo im je novac i vlast dodeljivala značaj koji su posedovali, bez novca i moći bili bi niko i ništa. Samo bedni crvi u prašini vremena. Zlo kojim je njihova duša bila zatrovana, ocrtavalo se u svakoj njihovoj pori. Prezirao ih je. Mrzeo je njihovo bogohuljenje, njihove ratove, njihovu hranu i bogatstvo kojim su bili okruženi, oni, tako siroti duhom i beskrajno prazni. I surovi u svojoj raskalašnosti. 

A onda se pojavila ona. Djokonda, žena običnog, doduše bogatog, trgovca. Njemu sasvim neinteresantna. Malogradjanštinu je prezirao, možda najviše. Odlagao je slikanje koliko je mogao, ali je ona bila veoma uporna i jednog dana se pojavila u njegovom ateljeu, potpuno spremna da iz njega nikada ne izadje. Očajan, ali rešen da je se što pre otarasi, počeo je sa pripremama i dao joj osnovna uputstva za poziranje. Grleno se nasmejala, a njen zvonki smeh je odjeknuo prostorijom, namestila se kako je sama htela i osmehnula osmehom koji je pokazivao belinu njenih, još uvek zdravih, zuba. Iznenadjen, besno joj se obratio:
- Sinjora, zatvorite ta usta, znate i sami da je osmeh zabranjen na slikama, crkveni propis. 
-Maestro! - uzviknula je ljupko. - Pogledajte, napolju je sunčan dan, ja sam noseća i rodiću dete uskoro, a danas me slika najveći majstor svih vremena! Najveći! O, maestro, ne možete mi zabraniti da budem srećna, ne danas!
I Leonardo ju je tada prvi put zaista pogledao. U njenim očima nije video ništa sem odistinske sreće i čiste ljubavi prema svemu što postoji. Video je radost življenja, nevinost i čistotu. Baš kao voljena, nikad prežaljena Beatris D'Este, ovog puta lišena razvrata koji je okružuje. Prvi put u svom životu, veliki slikar, arhitekta i izumitelj počeo je slikati sa elanom i žarom, svojstvenim samo onima koji su postigli svoj cilj. Onima koji su našli ključ sopstvene duše i završili sa traganjem.

Mona Liza Leonardo da Vinči

  - Leonardo da Vinči -  Mona Liza (Djokonda) 1503.-1506.

nastaviće se...






Komentari:


  1. 16. 04. 2013. 19:45

    Видим да запетљаваш и упетљаваш свашта нешто и свашта неког. :))) Једва чекам наставак.

    П.С. Да ли је прича готова до краја или има још доста тога? Мислим, да ли си је већ завршила!?

  2. 16. 04. 2013. 20:36
    roksana

    @Jelena, priča se još piše, gotov je tek prvi deo. Još nekoliko nastavaka i ide novo poglavlje, koje još "istražujem". Hvala ti što pratiš. :)))

  3. 16. 04. 2013. 20:44

    Roxy imas moju punu paznju, kao i uvek. :) Cekam sledeci deo. :*

  4. 16. 04. 2013. 20:53
    roksana

    @littlephoenix, u tebe uopše ne sumnjam, darling, znaš to i sama. Spremno je još nekoliko nastavaka, a onda možda bude i nešto drugo, da malo odmorim glavicu hihihihi! :*

  5. eko
    16. 04. 2013. 22:57
    eko

    Veliki Leonardo, tigrice! Čekam nastavak! :)

  6. 16. 04. 2013. 23:21

    Novo putovanje kroz vreme i prostor... Ovaj deo mi se veoma dopao... Iscekujem novi s nestrpljenjem... :)

  7. 17. 04. 2013. 11:35
    roksana

    @eko, najveći! Jedan, jedini. Dovoljno je reći: Leonardo. Veliki pozdrav!

  8. 17. 04. 2013. 11:36
    roksana

    @ivanairislj, putujemo. Drago mi je da i ti voliš Leonarda. Veliki pozdrav!

  9. 17. 04. 2013. 12:26

    Леонардо је заиста у своје слике уносио тајне кодове и предпоставља се да је био припадник једне тајне вере. Иначе, био је и картограф, анатом, математичар, а не само уметник. Неки од његових изума, савршено раде данас. Међу њима је летелица, ронилачко одело, претеча аутомобила. Извини ако сам нарушила концепцију, само сам осетила потребу да напоменем. :)

  10. 17. 04. 2013. 13:43

    Da li se ikad može završiti sa traganjem?

  11. 17. 04. 2013. 13:58

    Dok sam posmatrala njen lik u Luvru,imala sam osecaj da me prati.A,sto se tice Cecili zaista ima u njenim ocima neke oholosti...nazalost, ne secam se portreta Beatrise.
    ps:bas uzivam sa tobom Roxi:))

  12. 18. 04. 2013. 09:29
    roksana

    @домаћицабезпортфеља, dobro došla na moj blog. Ni u kom sličaju nisi narušila koncepciju ovog posta, na protiv samo si nadopunila činjenicama koje ja, više zbog dužine, manje zbog nemarnosti, nisam navela. Puno ti hvala. Nadam se da ćeš i ubuduće pratiti i osttavljati ovako korisne komentare. :))))) Svako dobro i veliki pozdrav. :)

  13. 18. 04. 2013. 09:30
    roksana

    @vodenisvet, naravno da ne može. Mi tragamo dok smo živi. :)))) Pozdravče, veliko.

  14. 18. 04. 2013. 09:36
    roksana

    @lora1, da, njene oči prate. To je čisto psihološki portret i zato je smatraju najsavršenijom. Sigurna sam da krije mnoge Leonardove tajne. Dama sa hermelinom, koju si videla, je kopija. Original se nalazi u Krakovu, dok se portret Beatris D'Este čuva u Milanskoj biblioteci. Leonardo nam nije zaveštao mnogo slika, ali sve imaju jaku poruku i neku prosto, nezemaljsku snagu. Samo ih treba razumeti.

    Drago mi je da ti se dopada. Sada tek vidim da nije baš lako pisati roman. :)))) Grlim te, draga!

  15. 18. 04. 2013. 12:38

    :) divno!

  16. 18. 04. 2013. 15:16
    roksana

    @Lillian Q, hvala ti, draga! :)))

Slobodno prokomentarišite članak

Dodaj komentar





Zapamti me